Aktiviteter bra ”medicin” vid cancer

Snön yrde utanför dörrarna till domkyrkan medan publiken som kom in i värmen tände sina ljus framme vid altaret.
Värmde gjorde också den fina sången och musiken som Frida Yman och Judith Gradén bjöd publiken på under kvällen.

Jens Linder hälsade alla välkomna och informerade om att de som ville ge kollekt kunde göra det vid utgången när man gick hem. Vill man hellre Swisha går det bra, sa Jens och pekade på psalmtavlan som för kvällen inte visade psalmnummer utan istället ett Swishnummer.

Kvällens föreläsare var Christina Håkansson, arbetsterapeut och Anna Gradeen, sjukgymnast som berättade hur man kan få ett liv i balans även om tillvaron har förändrats sedan man fått en cancerdiagnos.

Christina pratade om ”aktivitetsbalans” och vikten av den när man har en cancersjukdom.
Hon beskrev våra dagliga aktiviteter som en promenad på stranden när vi letar efter stenar och bygger en pelare av dem.
Mental aktivitet när man koncentrerat letar efter stenarna, fysisk aktivitet när man lyfter stenarna och bygger pelaren och social aktivitet när man vistas på stranden. Alla delarna ska finnas med för att man ska må bra. Ibland hinner man inte plocka alla stenarna under en dag och ibland blir det obalans i pelaren för att stenarna inte ligger rätt.

Christina berättade också att så många som 70-100 % av de som är cancersjuka drabbas av så kallad fatigue, en onormal och överväldigande trötthet som kan vara svår att förstå för de närstående. När man känner att allting tar emot t.o.m enkla saker som att resa sig från soffan och gå ut i köket och sätta på en kopp kaffe. Man kan känna att man lever i en bubbla, har svårt med koncentrationen och man kan även känna sig deprimerad.

Vad kan man då göra åt detta? Det är viktigt att hushålla med sin energi, ta pauser och vila en stund och att växla mellan olika aktiviteter är bra. Vilket Christina och Anna gjorde genom att sätta sig ner och så fick vi i publiken ställa oss upp stund.

En viktig sak som kanske inte känns så lätt när man är trött och sjuk, är att man bör träna och röra på sig varje dag.

Anna fortsatte sedan och berättade om vikten av träning och fysisk aktivitet även om man är cancersjuk. Socialstyrelsen rekommenderar både styrketräning och konditionsträning. Helst ska man styrketräna 2-3 gånger i veckan i 30-60 minuter och konditionsträna måttligt i 150 minuter i veckan fördelat på 3-7 tillfällen.
Låter det mycket, frågar Anna och det tyckte nog de flesta i publiken.

Anna säger att det kan låta konstigt att man ska träna när man är sjuk och trött men det frigörs så mycket i vår kropp vid träning, t.ex hormoner som gör oss piggare.

Men det viktigaste av allt att tänka på är att något är bättre än ingenting och framför allt att man bryter stillasittandet som enligt Anna är lika illa för kroppen som att röka.

Kvällen avslutades med att Jens Linder berättade om Ansgar som gjorde en lång resa och kom  till Birka som missionär och hur vi kan inspireras av honom och tänka på att ta kontakt med våra medmänniskor.

Göran Palmquist från Cancerstifltelsen tackade från arrangörernas sida alla medverkande innan publiken gav sig ut i snöyran igen.

Arrangörer var Cancerstiftelsen i Kronobergs län, ILCO, Blodsjukas förening södra, Bröstcancerföreningen Kronoberg, ProLiv Kronoberg, Sensus och Svenska kyrkan i Växjö.

Jens Linder hälsade först alla välkomna och avslutade sen kvällen med bön för dem som är cancersjuka och för dem som arbetar i vården.

Frida och Judith spelande och sjöng bland annat "You´ve got a friend" av Carole King.

Göran Palmquist från Cancerstiftelsen tackar de medverkande för en fin kväll.